학사안내

편성교과목

교과 과정 검색 조건
교과과정
학년/학기 이수구분 교과목번호 교과목명 학점 강의 실습(설계) 교과목개요
0/전학기 균형 1220003
기업과경영 (Business and Management)
  • 학년/학기 : 0/전학기
  • 이수구분 : 균형
  • 교과목번호 : 1220003
  • 교과목명 : 기업과경영 (Business and Management)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      "기업과 경영"은 기업환경의 급격한 변화와 새로운 시대적 요구가 논의되는 가운데 경영학도들이 인지해야 할 기본적이고 시사적인 이슈들을 학습하게 된다. 이를 위해 본 과목의 개설목표는 기업의 기원과 발전에 대한 기본 이론적 이해를 도모하고, 기업을 둘러싼 경영환경의 변화에 대한 미시적, 거시적 이해를 도모하며, 정치, 경제, 사회, 문화 불확실성에 관한 다양한 지표에 대한 이해를 도모하고, 기업과 연계된 실무중심의 사례분석을 통해 기업현장의 문제해결 능력을 배양하는데 초점을 둔다.

    • English

      This course focuses on the basic concepts, theories, and practical issues of business management as well as changing business environment. Students will explore various aspects of business management and changing business environment which conflicting interests, idea and power between and among people or organizations in business. It will require students to think critically about the business cases.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    "기업과 경영"은 기업환경의 급격한 변화와 새로운 시대적 요구가 논의되는 가운데 경영학도들이 인지해야 할 기본적이고 시사적인 이슈들을 학습하게 된다. 이를 위해 본 과목의 개설목표는 기업의 기원과 발전에 대한 기본 이론적 이해를 도모하고, 기업을 둘러싼 경영환경의 변화에 대한 미시적, 거시적 이해를 도모하며, 정치, 경제, 사회, 문화 불확실성에 관한 다양한 지표에 대한 이해를 도모하고, 기업과 연계된 실무중심의 사례분석을 통해 기업현장의 문제해결 능력을 배양하는데 초점을 둔다.

  • English

    This course focuses on the basic concepts, theories, and practical issues of business management as well as changing business environment. Students will explore various aspects of business management and changing business environment which conflicting interests, idea and power between and among people or organizations in business. It will require students to think critically about the business cases.

닫기
1/1학기 전선 4116991
진로탐색과꿈-설계 (Career Planning)
  • 학년/학기 : 1/1학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4116991
  • 교과목명 : 진로탐색과꿈-설계 (Career Planning)
  • 학점-강의-실습(설계) : 1-1-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      이 과목은 신입생을 위한 과목으로 학생들에게 본인의 전공에 대한 이해를 바탕으로 진로계획에 필요한 필수적인 기술들을 배우고 개발할 수 있는 기회 제공을 목적으로 한다. 본 과목은 관련 자료 정독이나 사례 참고, 외부 강사의 강의 등을 통해 수업 내용을 전달한다. 학생들은 자신들의 강점 및 흥미 등에 대한 자가 평가/이해에서부터 이력서 작성, 인터뷰, 직업 탐색 전략 등에 이르기까지 다양한 분야에서의 진로개발에 대한 내용을 배우게 된다. 따라서 본 과목은 학생 자신의 성향과 열정에 부합하는 본인의 향후 진로에 대한 이해력을 높일 수 있을 것으로 기대된다.

    • English

      The course is required for the 1st year students. The objective of this class is to provide freshmen with an opportunity to learn and develop the necessary skills to engage in life/career planning based on the understanding of his/her major. The course teaching materials include readings, case-studies and guest-speakers. The course can assist students in many areas of their career development, from understanding and assessing their strengths and interests to learning about resumes, interviewing, and job search strategies. This class will enhance students’ understanding of self and the professional paths which best match their personal and professional aspirations.

    닫기
1 1 0 상세보기
  • 국문

    이 과목은 신입생을 위한 과목으로 학생들에게 본인의 전공에 대한 이해를 바탕으로 진로계획에 필요한 필수적인 기술들을 배우고 개발할 수 있는 기회 제공을 목적으로 한다. 본 과목은 관련 자료 정독이나 사례 참고, 외부 강사의 강의 등을 통해 수업 내용을 전달한다. 학생들은 자신들의 강점 및 흥미 등에 대한 자가 평가/이해에서부터 이력서 작성, 인터뷰, 직업 탐색 전략 등에 이르기까지 다양한 분야에서의 진로개발에 대한 내용을 배우게 된다. 따라서 본 과목은 학생 자신의 성향과 열정에 부합하는 본인의 향후 진로에 대한 이해력을 높일 수 있을 것으로 기대된다.

  • English

    The course is required for the 1st year students. The objective of this class is to provide freshmen with an opportunity to learn and develop the necessary skills to engage in life/career planning based on the understanding of his/her major. The course teaching materials include readings, case-studies and guest-speakers. The course can assist students in many areas of their career development, from understanding and assessing their strengths and interests to learning about resumes, interviewing, and job search strategies. This class will enhance students’ understanding of self and the professional paths which best match their personal and professional aspirations.

닫기
1/전학기 학문 1410014
경영학원론 (The Principle of Business Administration)
  • 학년/학기 : 1/전학기
  • 이수구분 : 학문
  • 교과목번호 : 1410014
  • 교과목명 : 경영학원론 (The Principle of Business Administration)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      경영학의 기초개념을 파악하고 경영관리의 기본적 기능인 계획, 조직, 지휘 및 통제의 순환적 과정 등 기업경영전반에 대한 종합적인 이해를 목적으로 한다. 또한 경영의 각 기능별 분야인 생산, 마케팅, 인사, 재무, 국제경영과 관련된 다양한 문제들을 이해하고 해결책을 제시할 수 있다.

    • English

      The purpose is to understand the basic concepts of business administration and to understand the processes of planning, organizig, directing, coordinating and controlling. Students can provide solutions to a variety of problems related to each function of management such as production, marketing, human resources, finance, and international management.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    경영학의 기초개념을 파악하고 경영관리의 기본적 기능인 계획, 조직, 지휘 및 통제의 순환적 과정 등 기업경영전반에 대한 종합적인 이해를 목적으로 한다. 또한 경영의 각 기능별 분야인 생산, 마케팅, 인사, 재무, 국제경영과 관련된 다양한 문제들을 이해하고 해결책을 제시할 수 있다.

  • English

    The purpose is to understand the basic concepts of business administration and to understand the processes of planning, organizig, directing, coordinating and controlling. Students can provide solutions to a variety of problems related to each function of management such as production, marketing, human resources, finance, and international management.

닫기
1/전학기 학문 1410015
경영경제통계 (Business and Economy Statistics)
  • 학년/학기 : 1/전학기
  • 이수구분 : 학문
  • 교과목번호 : 1410015
  • 교과목명 : 경영경제통계 (Business and Economy Statistics)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      본 강의는 기초적인 통계의 개념을 바탕으로 현실에서 실제 이용되고 있는 주요 통계 기법들을 살펴보고 경영학을 비롯한 사회 과학 분야에서 통계가 적용되는 과정에 대한 이해와 실무 적용 능력 배양을 목표로 함

    • English

      This lecture studies basic statistics and advanced statistical techniques that can be used in practical. The purpose of this lecture is to understand the process of applying statistics in social science fields, including business administration, and to cultivate practical application capabilities.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    본 강의는 기초적인 통계의 개념을 바탕으로 현실에서 실제 이용되고 있는 주요 통계 기법들을 살펴보고 경영학을 비롯한 사회 과학 분야에서 통계가 적용되는 과정에 대한 이해와 실무 적용 능력 배양을 목표로 함

  • English

    This lecture studies basic statistics and advanced statistical techniques that can be used in practical. The purpose of this lecture is to understand the process of applying statistics in social science fields, including business administration, and to cultivate practical application capabilities.

닫기
2/1학기 전선 4111003
계량경영학 (Operations Research)
  • 학년/학기 : 2/1학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111003
  • 교과목명 : 계량경영학 (Operations Research)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      경영 현장에서 발생하는 다양한 의사결정 문제를 해결하기 위한 계량적 분석 기법 및 과학적 의사결정 방법론 학습을 목적으로 한다. 이를 위해 경영과학(Operations Research)의 핵심인 선형계획법, 정수계획법, 대기행렬, 시뮬레이션 및 마코브 프로세스 등을 학습하고, 현장 적용 사례를 살펴본다. 본 과목 수강을 통해 과학적인 분석기법을 활용한 문제해결능력을 배양할 수 있을 것으로 기대한다.

    • English

      The purpose of this course is to learn analytical and scientific methods to resolve decision making problems arising in the field of business area. To achieve the purpose, this course provides lectures focused on operations research including linear programming, integer programming, queueing theory, simulation, Markove process and so on. Through the curriculum of this course, students can strengthen the ability to solve numerous decision making problems and to apply the methods that OR provides in the field.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    경영 현장에서 발생하는 다양한 의사결정 문제를 해결하기 위한 계량적 분석 기법 및 과학적 의사결정 방법론 학습을 목적으로 한다. 이를 위해 경영과학(Operations Research)의 핵심인 선형계획법, 정수계획법, 대기행렬, 시뮬레이션 및 마코브 프로세스 등을 학습하고, 현장 적용 사례를 살펴본다. 본 과목 수강을 통해 과학적인 분석기법을 활용한 문제해결능력을 배양할 수 있을 것으로 기대한다.

  • English

    The purpose of this course is to learn analytical and scientific methods to resolve decision making problems arising in the field of business area. To achieve the purpose, this course provides lectures focused on operations research including linear programming, integer programming, queueing theory, simulation, Markove process and so on. Through the curriculum of this course, students can strengthen the ability to solve numerous decision making problems and to apply the methods that OR provides in the field.

닫기
2/1학기 전선 4111079
조직행동 (Organizational Behavior)
  • 학년/학기 : 2/1학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111079
  • 교과목명 : 조직행동 (Organizational Behavior)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      조직내에서의 인간행동을 이해하기 위한 기초개념과 이론을 이해하고 조직행동의 개인수준, 집단수준 및 조직 수준의 핵심개념과 모형 및 이슈들을 포괄적으로 학습한다. 또한 조직행동 관련 핵심이론은 물론, 조직행동 특성 및 접근의 개념과 내용에 대해서 학습하고 선도적 기업의 조직행동관행과 실제에 대해서 이론과 과제를 통하여 배우고 경험한다.

    • English

      This course will help students use theories that will help them understand, explain, and to a certain point predict how other people will act and react in the organization. Even within a group of people of the same culture, it is sometimes difficult to determine or understand why someone acted the way they did. When an organization contains employees of different backgrounds, cultures, genders, ages, etc., the difficulties are compounded. This course will help students make sense of relationships in the organization and how to manage those relationships.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    조직내에서의 인간행동을 이해하기 위한 기초개념과 이론을 이해하고 조직행동의 개인수준, 집단수준 및 조직 수준의 핵심개념과 모형 및 이슈들을 포괄적으로 학습한다. 또한 조직행동 관련 핵심이론은 물론, 조직행동 특성 및 접근의 개념과 내용에 대해서 학습하고 선도적 기업의 조직행동관행과 실제에 대해서 이론과 과제를 통하여 배우고 경험한다.

  • English

    This course will help students use theories that will help them understand, explain, and to a certain point predict how other people will act and react in the organization. Even within a group of people of the same culture, it is sometimes difficult to determine or understand why someone acted the way they did. When an organization contains employees of different backgrounds, cultures, genders, ages, etc., the difficulties are compounded. This course will help students make sense of relationships in the organization and how to manage those relationships.

닫기
2/2학기 전선 4111081
투자론 (Investments)
  • 학년/학기 : 2/2학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111081
  • 교과목명 : 투자론 (Investments)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      각종 투자에 응용할 수 있는 이론과 기법을 이해하는 것을 목적으로 한다. 대표 투자자산인 주식과 채권의 가치와 시장가격에 대한 이해를 바탕으로, 자산의 수익구조를 이해하고 투자전략을 학습한다. 학생은 대표 투자대상인 주식과 채권을 이해하고, 시장가격 형성을 이해할 수가 있다.

    • English

      This course is designed to present pricings of different securities and the risk management methods. The pricings of securities such as stocks and bonds are provided and the investment strategies are learned. Students can learn stocks and bond and establish the investment strategies.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    각종 투자에 응용할 수 있는 이론과 기법을 이해하는 것을 목적으로 한다. 대표 투자자산인 주식과 채권의 가치와 시장가격에 대한 이해를 바탕으로, 자산의 수익구조를 이해하고 투자전략을 학습한다. 학생은 대표 투자대상인 주식과 채권을 이해하고, 시장가격 형성을 이해할 수가 있다.

  • English

    This course is designed to present pricings of different securities and the risk management methods. The pricings of securities such as stocks and bonds are provided and the investment strategies are learned. Students can learn stocks and bond and establish the investment strategies.

닫기
2/2학기 전선 4116008
미시경제학 (Microeconomics)
  • 학년/학기 : 2/2학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4116008
  • 교과목명 : 미시경제학 (Microeconomics)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      소비자와 기업 등 경제주체들이 행하는 경제활동의 기본원리를 이해하며, 그 기본원리가 현실경제에 어떻게 적용되는가를 분석한다. 특히 시장가격의 결정원리와 시장결과에 초점을 맞춘다.

    • English

      This course provides a thorough introduction to microeconomic theory. Starting from the basic ideas of tradeoffs, opportunity cost, and the benefits of trade, we will study how the market forces of supply and demand cause prices to be what they are. We will see the sense in which market economies are efficient, and the way governments can make our economy less or more efficient.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    소비자와 기업 등 경제주체들이 행하는 경제활동의 기본원리를 이해하며, 그 기본원리가 현실경제에 어떻게 적용되는가를 분석한다. 특히 시장가격의 결정원리와 시장결과에 초점을 맞춘다.

  • English

    This course provides a thorough introduction to microeconomic theory. Starting from the basic ideas of tradeoffs, opportunity cost, and the benefits of trade, we will study how the market forces of supply and demand cause prices to be what they are. We will see the sense in which market economies are efficient, and the way governments can make our economy less or more efficient.

닫기
2/전학기 전필 4111057
인적자원관리 (Human Resources Management)
  • 학년/학기 : 2/전학기
  • 이수구분 : 전필
  • 교과목번호 : 4111057
  • 교과목명 : 인적자원관리 (Human Resources Management)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      인적자원시스템의 프로세스(확보-개발-보상-유지)에 대해서 이해력을 증대시키고, 기업 내 인적자원의 운영 및 관리에 대한 우리나라 기업의 관행과 실제에 대해서 이론과 과제를 통하여 배우고 익힌다. 특히 이론적 기반을 통해서 선도적 기업의 인사관리 변화과정과 현황을 사례발표를 통하여 이해시킬 뿐 아니라 취업 트랜드 정보를 수집하여 취업에 대비하도록 한다.

    • English

      This course will help students use theories that will help them understand and explain the wide range of human resource management functions or strategies including recruitment and selection, personnel planning, traing and development, performance appraisal, compensation, and emploment relations.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    인적자원시스템의 프로세스(확보-개발-보상-유지)에 대해서 이해력을 증대시키고, 기업 내 인적자원의 운영 및 관리에 대한 우리나라 기업의 관행과 실제에 대해서 이론과 과제를 통하여 배우고 익힌다. 특히 이론적 기반을 통해서 선도적 기업의 인사관리 변화과정과 현황을 사례발표를 통하여 이해시킬 뿐 아니라 취업 트랜드 정보를 수집하여 취업에 대비하도록 한다.

  • English

    This course will help students use theories that will help them understand and explain the wide range of human resource management functions or strategies including recruitment and selection, personnel planning, traing and development, performance appraisal, compensation, and emploment relations.

닫기
2/전학기 전필 4116001
마케팅 (Marketing)
  • 학년/학기 : 2/전학기
  • 이수구분 : 전필
  • 교과목번호 : 4116001
  • 교과목명 : 마케팅 (Marketing)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      본 과목의 목표는 기업과 사회에서의 마케팅의 역할을 이해하는 것이다. 이를 위해 마케팅과 관련된 주요 이론들과 국내 및 글로벌 사례를 학습한다. 학생들이 마케팅과 관련된 이론들을 이해하고 이러한 이론을 기업 현장에 적용할 수 있기를 기대한다.

    • English

      The primary goal of the course is to understand the role of marketing within the firm and society. For this goal, this course focuses on studying important theories, domestic and global cases. Students are expected to understand theories and cases and to apply this knowledge and skills to design successful marketing plans.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    본 과목의 목표는 기업과 사회에서의 마케팅의 역할을 이해하는 것이다. 이를 위해 마케팅과 관련된 주요 이론들과 국내 및 글로벌 사례를 학습한다. 학생들이 마케팅과 관련된 이론들을 이해하고 이러한 이론을 기업 현장에 적용할 수 있기를 기대한다.

  • English

    The primary goal of the course is to understand the role of marketing within the firm and society. For this goal, this course focuses on studying important theories, domestic and global cases. Students are expected to understand theories and cases and to apply this knowledge and skills to design successful marketing plans.

닫기
2/전학기 전필 4116002
재무관리 (Financial Management)
  • 학년/학기 : 2/전학기
  • 이수구분 : 전필
  • 교과목번호 : 4116002
  • 교과목명 : 재무관리 (Financial Management)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      재무관리의 기본이론과 기법에 대한 폭넓은 지식을 이해하는 것을 목적으로 한다. 이자 개념을 이용한 자산의 가치와 시장가격에 대한 이해를 바탕으로, 기업 자본 구조와 자본 구조 실무를 학습한다. 학생은기업의 재무관리와 자산의 시장가격 형성을 이해할 수 있다.

    • English

      This course is designed to present theories in finance and the basic knowledge of financial management. Based on interest rate, the valuations of assets and the market pricings are provided and corporate financings in academics and business are learned. Students can learn corporate finance and asset pricings in financial market.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    재무관리의 기본이론과 기법에 대한 폭넓은 지식을 이해하는 것을 목적으로 한다. 이자 개념을 이용한 자산의 가치와 시장가격에 대한 이해를 바탕으로, 기업 자본 구조와 자본 구조 실무를 학습한다. 학생은기업의 재무관리와 자산의 시장가격 형성을 이해할 수 있다.

  • English

    This course is designed to present theories in finance and the basic knowledge of financial management. Based on interest rate, the valuations of assets and the market pricings are provided and corporate financings in academics and business are learned. Students can learn corporate finance and asset pricings in financial market.

닫기
2/전학기 전필 4116003
생산관리 (Production and Operations Management)
  • 학년/학기 : 2/전학기
  • 이수구분 : 전필
  • 교과목번호 : 4116003
  • 교과목명 : 생산관리 (Production and Operations Management)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      기업의 생산시스템을 관리해 나가는데 필요한 제반이론과 기법들을 이해하는 것을 목적으로 한다.이를 위해 생산계획의 수립과 통제 재고관리, 품질관리, 일정관리 등을 학습한다. 본 교과목 수강을 통해 효과적이고 효율적인 생산 시스템 운영을 위한 실무 역량과 문제해결능력을 함양한다.

    • English

      The purpose of this course is to understand theories and methodologies for effective and efficient production systems. In order to achieve the purpose, this course provides concepts and methodologies of production planning, inventory management, quality management, scheduling, etc. Through this course, students can improve problem-solving ability for effective and efficient production systems.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    기업의 생산시스템을 관리해 나가는데 필요한 제반이론과 기법들을 이해하는 것을 목적으로 한다.이를 위해 생산계획의 수립과 통제 재고관리, 품질관리, 일정관리 등을 학습한다. 본 교과목 수강을 통해 효과적이고 효율적인 생산 시스템 운영을 위한 실무 역량과 문제해결능력을 함양한다.

  • English

    The purpose of this course is to understand theories and methodologies for effective and efficient production systems. In order to achieve the purpose, this course provides concepts and methodologies of production planning, inventory management, quality management, scheduling, etc. Through this course, students can improve problem-solving ability for effective and efficient production systems.

닫기
2/전학기 전필 4116005
중급회계1 (Intermediate Accounting 1)
  • 학년/학기 : 2/전학기
  • 이수구분 : 전필
  • 교과목번호 : 4116005
  • 교과목명 : 중급회계1 (Intermediate Accounting 1)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      본 수업은 회계학원론 1,2의 내용을 바탕으로 한국채택국제회계기준(K-IFRS)을 중심으로 세부적 회계주제에 대한 구체적인 회계처리방법, 재무제표 작성 및 공시방법을 학습하는 것을 목표로 한다. 중급회계 과목은 다루는 내용이 무척 방대하기 때문에 중급회계1, 중급회계2, 중급회계3으로 나누어 강의한다. 중급회계1은 다음의 주제를 담고 있다. 유형자산, 차입원가의 자본화, 무형자산, 재고자산, 수익인식

    • English

      This class aims to learn the specific accounting treatment method, financial statement preparation and disclosure method for detailed accounting topics, focusing on the Korean Accounting International Accounting Standard (K-IFRS), based on the content of Accounting Principles 1 and 2. Intermediate Accounting courses are so extensive that they are divided into Intermediate Accounting 1, Intermediate Accounting 2, Intermediate Accounting 3. Intermediate Accounting 1 contains the following topics. Tangible assets, Capitalization of borrowing costs, Intangible assets, Inventories, Revenue recognition

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    본 수업은 회계학원론 1,2의 내용을 바탕으로 한국채택국제회계기준(K-IFRS)을 중심으로 세부적 회계주제에 대한 구체적인 회계처리방법, 재무제표 작성 및 공시방법을 학습하는 것을 목표로 한다. 중급회계 과목은 다루는 내용이 무척 방대하기 때문에 중급회계1, 중급회계2, 중급회계3으로 나누어 강의한다. 중급회계1은 다음의 주제를 담고 있다. 유형자산, 차입원가의 자본화, 무형자산, 재고자산, 수익인식

  • English

    This class aims to learn the specific accounting treatment method, financial statement preparation and disclosure method for detailed accounting topics, focusing on the Korean Accounting International Accounting Standard (K-IFRS), based on the content of Accounting Principles 1 and 2. Intermediate Accounting courses are so extensive that they are divided into Intermediate Accounting 1, Intermediate Accounting 2, Intermediate Accounting 3. Intermediate Accounting 1 contains the following topics. Tangible assets, Capitalization of borrowing costs, Intangible assets, Inventories, Revenue recognition

닫기
3/1학기 전선 4111002
경영조직 (Business Organization)
  • 학년/학기 : 3/1학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111002
  • 교과목명 : 경영조직 (Business Organization)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      본 과목은 거시적 측면에서 조직의 구조와 과정, 조직 성장과 변화에 대해 다룬다. 구체적으로, 본 과목은 조직 목표와 다양한 상황적 조건들에 따라 어떻게 조직구조가 설계되어야 하는 지에 대한 이론적 논의들에 대해 검토하고 조직 성장 및 변화와 관련된 제반 이론에 대해 학습한다.

    • English

      This course deals with the topics of organizational structure, organizational growth and change from a macro level perspective. Specifically, this course covers diverse theoretical discussions of the relationship between organization and environment as well as those of organizational structural design and effectiveness.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    본 과목은 거시적 측면에서 조직의 구조와 과정, 조직 성장과 변화에 대해 다룬다. 구체적으로, 본 과목은 조직 목표와 다양한 상황적 조건들에 따라 어떻게 조직구조가 설계되어야 하는 지에 대한 이론적 논의들에 대해 검토하고 조직 성장 및 변화와 관련된 제반 이론에 대해 학습한다.

  • English

    This course deals with the topics of organizational structure, organizational growth and change from a macro level perspective. Specifically, this course covers diverse theoretical discussions of the relationship between organization and environment as well as those of organizational structural design and effectiveness.

닫기
3/1학기 전선 4111026
노사관계 (Industrial Relations)
  • 학년/학기 : 3/1학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111026
  • 교과목명 : 노사관계 (Industrial Relations)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      본 수업은 노사관계와 관련된 시스템적 접근 방식을 기반으로 노사관계 분야의 기초적인 내용을 소개하는 것을 목적으로 한다. 학생들은 수업을 통해 노동조합의 기능, 노사관계의 역사, 노사갈등과 이를 해결하기 위한 분쟁해결 및 노사협력 모델을 학습하게 된다.

    • English

      This course serves as an introduction into the field of industrial relations with systematic approach. Students will learn about the role of labor union, the historical industrial labor relationships, and the various models of dispute resolution as well as the labor-management cooperation.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    본 수업은 노사관계와 관련된 시스템적 접근 방식을 기반으로 노사관계 분야의 기초적인 내용을 소개하는 것을 목적으로 한다. 학생들은 수업을 통해 노동조합의 기능, 노사관계의 역사, 노사갈등과 이를 해결하기 위한 분쟁해결 및 노사협력 모델을 학습하게 된다.

  • English

    This course serves as an introduction into the field of industrial relations with systematic approach. Students will learn about the role of labor union, the historical industrial labor relationships, and the various models of dispute resolution as well as the labor-management cooperation.

닫기
3/1학기 전선 4111052
MIS (Management Information System)
  • 학년/학기 : 3/1학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111052
  • 교과목명 : MIS (Management Information System)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      본 과목에서 수강생들은 정보기술(IT)의 영향력에 대한 분석을 통해 정보시스템(IS)과 기업 성과와의 관계를 학습한다. 현재 전 세계의 개인들과 기업들은 정보통신기술(ICT)을 모든 영역에서 활용하고 있으며 특히 기업들이 사업을 수행함에 있어 이전과는 다른 급격한 변화를 겪고 있다. 이에 본 과목의 목적은 기업이 사업의 성공을 위해 다양한 정보기술을 활용하면서 직면하게 되는 기회와 문제들을 수강생이 직접 평가할 수 있도록 하는 것이다. 또한 여러 산업 안팎에서 일어나고 있는 혁신적 변화를 이해함으로써 다양한 산업에 필요한 통찰력을 얻을 수 있도록 한다.

    • English

      This course helps students understand the connection between information systems (IS) and business performance through the analysis of impact of IT. The use of information and communication technologies (ICT) by individuals and companies dominates the business world. There is a rapid change going on in the way that companies run businesses and interact with each other. The objective of this course is to enable students to assess the opportunities and problems that managers face as they attempt to use a variety of IT applications to add value to their businesses. It also aims to help students see the transformational changes within and across industries. In doing so students might have strategic insights for many businesses.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    본 과목에서 수강생들은 정보기술(IT)의 영향력에 대한 분석을 통해 정보시스템(IS)과 기업 성과와의 관계를 학습한다. 현재 전 세계의 개인들과 기업들은 정보통신기술(ICT)을 모든 영역에서 활용하고 있으며 특히 기업들이 사업을 수행함에 있어 이전과는 다른 급격한 변화를 겪고 있다. 이에 본 과목의 목적은 기업이 사업의 성공을 위해 다양한 정보기술을 활용하면서 직면하게 되는 기회와 문제들을 수강생이 직접 평가할 수 있도록 하는 것이다. 또한 여러 산업 안팎에서 일어나고 있는 혁신적 변화를 이해함으로써 다양한 산업에 필요한 통찰력을 얻을 수 있도록 한다.

  • English

    This course helps students understand the connection between information systems (IS) and business performance through the analysis of impact of IT. The use of information and communication technologies (ICT) by individuals and companies dominates the business world. There is a rapid change going on in the way that companies run businesses and interact with each other. The objective of this course is to enable students to assess the opportunities and problems that managers face as they attempt to use a variety of IT applications to add value to their businesses. It also aims to help students see the transformational changes within and across industries. In doing so students might have strategic insights for many businesses.

닫기
3/1학기 전선 4111084
파생금융상품론 (Financial Derivatives)
  • 학년/학기 : 3/1학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111084
  • 교과목명 : 파생금융상품론 (Financial Derivatives)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      각종 파생상품을 이해하고 파생상품 시장가격에 관한 이론과 투자전략을 이해하는 것을 목적으로 한다. 대표 파생상품의 가치와 시장가격에 대한 이해를 바탕으로, 파생상품의 수익구조와 가격평가 방법을 이해하고 투자전략을 학습한다. 학생은 대표 파생상품인 선물, 옵션 및 스왑을 이해하고, 파생상품 시장가격 형성을 이해할 수가 있다.

    • English

      This course is designed to present key concepts on different derivatives and the risk managements. The pricings of different derivatives such as futures, option, and others are provided and the investment strategies in academics and financial markets are learned. Students can learn futures, options, and swaps, and establish the investment strategies.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    각종 파생상품을 이해하고 파생상품 시장가격에 관한 이론과 투자전략을 이해하는 것을 목적으로 한다. 대표 파생상품의 가치와 시장가격에 대한 이해를 바탕으로, 파생상품의 수익구조와 가격평가 방법을 이해하고 투자전략을 학습한다. 학생은 대표 파생상품인 선물, 옵션 및 스왑을 이해하고, 파생상품 시장가격 형성을 이해할 수가 있다.

  • English

    This course is designed to present key concepts on different derivatives and the risk managements. The pricings of different derivatives such as futures, option, and others are provided and the investment strategies in academics and financial markets are learned. Students can learn futures, options, and swaps, and establish the investment strategies.

닫기
3/1학기 전선 4111124
창업캡스톤디자인 (Entrepreneurship Capstone Design)
  • 학년/학기 : 3/1학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111124
  • 교과목명 : 창업캡스톤디자인 (Entrepreneurship Capstone Design)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      창업과정에서 필요로 하는 주요 활동과 의사결정사항들을 익히는 것을 목적으로 한다. 사업기회의 포착, 자금과 필요 자원의 확보, 성장관리 및 회수방안에 이르는 창업의 전과정에 대해 학습한다. 학생은 창업과정의 주요 개념과 내용을 이해하고 창업가적 과정에서의 의사결정과 실무역량을 갖출 수 있다.

    • English

      This course aims to learn entrepreneurial decision-making and implentation skills for entrepreneurial processes. This course is to learn about business opportunity identification, resource acquisitions, growth management and exit strategies over entrepreneurial processes. Students can learn key concepts and practices for analytical skills and decision-making capabilites for entrepreneurial processes.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    창업과정에서 필요로 하는 주요 활동과 의사결정사항들을 익히는 것을 목적으로 한다. 사업기회의 포착, 자금과 필요 자원의 확보, 성장관리 및 회수방안에 이르는 창업의 전과정에 대해 학습한다. 학생은 창업과정의 주요 개념과 내용을 이해하고 창업가적 과정에서의 의사결정과 실무역량을 갖출 수 있다.

  • English

    This course aims to learn entrepreneurial decision-making and implentation skills for entrepreneurial processes. This course is to learn about business opportunity identification, resource acquisitions, growth management and exit strategies over entrepreneurial processes. Students can learn key concepts and practices for analytical skills and decision-making capabilites for entrepreneurial processes.

닫기
3/1학기 전선 4111127
글로벌인적자원관리 (Global Human Resources Management)
  • 학년/학기 : 3/1학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111127
  • 교과목명 : 글로벌인적자원관리 (Global Human Resources Management)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      글로벌기업의 다양한 글로벌인적자원관리의 개념을 익히는 것을 목적으로 한다. 해외파견자의 모집, 선발, 교육훈련, 해외 적응을 학습한다. 아울러 현지 종업원 관리를 학습한다. 기업의 국제경영활동에서 발생하는 다양한 인적자원관리 문제 해결 방법을 제시할 수 있다.

    • English

      It aims to learn the concept of various global human resource management of global companies. Students learn recruitment, selection, education and training, and adaptation abroad. In addition, they learn the management of local employees. Studuents can suggest various solutions to human resource management problems arising from a company's international management activities.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    글로벌기업의 다양한 글로벌인적자원관리의 개념을 익히는 것을 목적으로 한다. 해외파견자의 모집, 선발, 교육훈련, 해외 적응을 학습한다. 아울러 현지 종업원 관리를 학습한다. 기업의 국제경영활동에서 발생하는 다양한 인적자원관리 문제 해결 방법을 제시할 수 있다.

  • English

    It aims to learn the concept of various global human resource management of global companies. Students learn recruitment, selection, education and training, and adaptation abroad. In addition, they learn the management of local employees. Studuents can suggest various solutions to human resource management problems arising from a company's international management activities.

닫기
3/1학기 전선 4111136
글로벌비즈니스모델혁신 (Global Business Model Innovation)
  • 학년/학기 : 3/1학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111136
  • 교과목명 : 글로벌비즈니스모델혁신 (Global Business Model Innovation)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      본 강좌는 비즈니스모델의 기본 개념과 핵심 구성요소에 대한 이해를 바탕으로 급변하는 시장환경에서 지속 가능한 경쟁우위를 확보하기 위한 비즈니스 모델 혁신의 기본 메커니즘에 대해 살펴보고자 한다. 특히 가치혁신을 통해 기업이 급변하는 경쟁환경 속에서 성공적인 비즈니스 모델 혁신을 위해 구성 요소들을 어떻게 재구성하고 이를 통해 새로운 가치를 창출하여 고객에게 제공할 것인지 모색해 본다. 또한 신흥시장에서 성공적인 비즈니스 모델 혁신을 이루기 위한 핵심적인 요인들을 구체적인 사례를 통해 배우고자 한다.

    • English

      In particular, through value innovation, we explore how companies will reconstruct components for successful business model innovation in a rapidly changing competitive environment, create new values, and provide them to customers. In addition, we learn key factors for achieving successful business model innovation in emerging markets through specific case studies.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    본 강좌는 비즈니스모델의 기본 개념과 핵심 구성요소에 대한 이해를 바탕으로 급변하는 시장환경에서 지속 가능한 경쟁우위를 확보하기 위한 비즈니스 모델 혁신의 기본 메커니즘에 대해 살펴보고자 한다. 특히 가치혁신을 통해 기업이 급변하는 경쟁환경 속에서 성공적인 비즈니스 모델 혁신을 위해 구성 요소들을 어떻게 재구성하고 이를 통해 새로운 가치를 창출하여 고객에게 제공할 것인지 모색해 본다. 또한 신흥시장에서 성공적인 비즈니스 모델 혁신을 이루기 위한 핵심적인 요인들을 구체적인 사례를 통해 배우고자 한다.

  • English

    In particular, through value innovation, we explore how companies will reconstruct components for successful business model innovation in a rapidly changing competitive environment, create new values, and provide them to customers. In addition, we learn key factors for achieving successful business model innovation in emerging markets through specific case studies.

닫기
3/1학기 전선 4111139
생산전략 (Manufacturing Strategy)
  • 학년/학기 : 3/1학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111139
  • 교과목명 : 생산전략 (Manufacturing Strategy)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      기업 생산시스템의 최적 설계와 운영 전략을 위한 여러 기법과 의사결정 방법론 학습을 목적으로 한다.본 교과목에서는 수요예측, 생산전략, 제품의 설계와 기술의 관리, 시설의 입지, 설비의 선정과 배치, 생산 공정의 자동화 직무설계, 작업측정 등을 학습한다. 특히, 학습한 내용을 바탕으로 사례를 분석하고 토론함으로써 학습한 내용의 활용능력 배양에 촛점을 맞추어 수업을 진행한다.본 교과목 수강을 통해 기업의 경쟁력 향상을 위한 전략적인 사고 능력을 갖출 수 있을 것으로 기대한다.

    • English

      The objective of this course is to understand how to design and operate production systems.For the objective, this course provides the variety of production strategies including demand forecasting, product design, technology management, facility location, manufacturing automation etc.In the classes, students analyze and discuss cases related to the production strategies to improve practical application ability.This course expects students to have strategic thinking skills for corporate competitiveness.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    기업 생산시스템의 최적 설계와 운영 전략을 위한 여러 기법과 의사결정 방법론 학습을 목적으로 한다.본 교과목에서는 수요예측, 생산전략, 제품의 설계와 기술의 관리, 시설의 입지, 설비의 선정과 배치, 생산 공정의 자동화 직무설계, 작업측정 등을 학습한다. 특히, 학습한 내용을 바탕으로 사례를 분석하고 토론함으로써 학습한 내용의 활용능력 배양에 촛점을 맞추어 수업을 진행한다.본 교과목 수강을 통해 기업의 경쟁력 향상을 위한 전략적인 사고 능력을 갖출 수 있을 것으로 기대한다.

  • English

    The objective of this course is to understand how to design and operate production systems.For the objective, this course provides the variety of production strategies including demand forecasting, product design, technology management, facility location, manufacturing automation etc.In the classes, students analyze and discuss cases related to the production strategies to improve practical application ability.This course expects students to have strategic thinking skills for corporate competitiveness.

닫기
3/1학기 전선 4111140
금융기관경영 (Financial Institutions Management)
  • 학년/학기 : 3/1학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111140
  • 교과목명 : 금융기관경영 (Financial Institutions Management)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      각종 금융기관을 소개하고 금융기관경영에 관한 이론을 이해하는 것을 목적으로 한다. 대표 금융기관인 상업은행 및 투자은행에 대한 이해를 바탕으로, 금융기관의 위험관리에 관하여 학습한다. 학생은 다양한 금융기관과 금융기관 경영과 위험관리 전략을 이해할 수가 있다.

    • English

      The course is designed to present key concepts on financial institutions and the risk managements. Based on the knowledge of financial institutions such as banks, the risk management strategies are presented. Students can understand different financial institutions and establish the risk managements.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    각종 금융기관을 소개하고 금융기관경영에 관한 이론을 이해하는 것을 목적으로 한다. 대표 금융기관인 상업은행 및 투자은행에 대한 이해를 바탕으로, 금융기관의 위험관리에 관하여 학습한다. 학생은 다양한 금융기관과 금융기관 경영과 위험관리 전략을 이해할 수가 있다.

  • English

    The course is designed to present key concepts on financial institutions and the risk managements. Based on the knowledge of financial institutions such as banks, the risk management strategies are presented. Students can understand different financial institutions and establish the risk managements.

닫기
3/1학기 전선 4111141
마케팅리서치 (Marketing Research)
  • 학년/학기 : 3/1학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111141
  • 교과목명 : 마케팅리서치 (Marketing Research)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      본 과목의 주요한 목표는 마케팅 리서치의 중요성을 이해하고 마케팅 정보를 획득하기 위한 방법을 배우는 데에 있다. 이를 위해 데이터를 입수하고, 이를 타당한 방법으로 분석하는 방법들을 학습한다. 또한 그룹프로젝트에 참여함으로써 효과적인 그룹 활동 방법을 배울 기회를 학생들에게 제공한다. 학생들이 습득한 지식과 기술을 적용하여 기본적인 마케팅 리서치를 실행할 수 있기를 기대한다.

    • English

      The primary goal of the course is to understand the importance of marketing research and to learn the procedure of gathering marketing information. For this goal, this course focuses on studying the ways of gathering data and validly analyzing them. Also, students will be provided a chance to learn how to work effectively in a group by participating in a group project. Students are expected to understand knowledge and skills regarding marketing research and to be able to implement basic marketing research.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    본 과목의 주요한 목표는 마케팅 리서치의 중요성을 이해하고 마케팅 정보를 획득하기 위한 방법을 배우는 데에 있다. 이를 위해 데이터를 입수하고, 이를 타당한 방법으로 분석하는 방법들을 학습한다. 또한 그룹프로젝트에 참여함으로써 효과적인 그룹 활동 방법을 배울 기회를 학생들에게 제공한다. 학생들이 습득한 지식과 기술을 적용하여 기본적인 마케팅 리서치를 실행할 수 있기를 기대한다.

  • English

    The primary goal of the course is to understand the importance of marketing research and to learn the procedure of gathering marketing information. For this goal, this course focuses on studying the ways of gathering data and validly analyzing them. Also, students will be provided a chance to learn how to work effectively in a group by participating in a group project. Students are expected to understand knowledge and skills regarding marketing research and to be able to implement basic marketing research.

닫기
3/1학기 전선 4111142
서비스마케팅 (Service Marketing)
  • 학년/학기 : 3/1학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111142
  • 교과목명 : 서비스마케팅 (Service Marketing)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      본 교과목은 서비스의 독특한 특징을 고려한 마케팅의 이론과 사례 학습을 통해 서비스 산업에서의 마케팅 통찰력을 함양하는 것을 목표로 한다. 서비스 마케팅의 특성, 서비스 마케팅의 기본 전략, 서비스 마케팅 믹스, 서비스 마케팅의 전략적 이슈 등에 대한 이해를 높이기 위해 관련 개념 및 이론을 학습하고 실제 기업 사례를 탐구한다. 학생은 서비스 산업에서의 체계적이고 전략적인 마케팅의 필요성에 대해 이해하고 실무적 통찰력을 함양한다. 또한 학생은 그룹 프로젝트에 참여함으로써 효과적인 그룹 활동 방법을 배울 기회를 가진다.

    • English

      This course aims to cultivate marketing insights in the service industry through case studies and theory of marketing considering the unique characteristics of services. To improve understanding of the characteristics of service marketing, basic strategies of service marketing, service marketing mix, and strategic issues of service marketing, students will learn related concepts and theories and explore real-world business cases. Students understand the need for systematic and strategic marketing in the service industry and cultivate practical insights. Students also have the opportunity to learn how to work effectively in groups by participating in group projects.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    본 교과목은 서비스의 독특한 특징을 고려한 마케팅의 이론과 사례 학습을 통해 서비스 산업에서의 마케팅 통찰력을 함양하는 것을 목표로 한다. 서비스 마케팅의 특성, 서비스 마케팅의 기본 전략, 서비스 마케팅 믹스, 서비스 마케팅의 전략적 이슈 등에 대한 이해를 높이기 위해 관련 개념 및 이론을 학습하고 실제 기업 사례를 탐구한다. 학생은 서비스 산업에서의 체계적이고 전략적인 마케팅의 필요성에 대해 이해하고 실무적 통찰력을 함양한다. 또한 학생은 그룹 프로젝트에 참여함으로써 효과적인 그룹 활동 방법을 배울 기회를 가진다.

  • English

    This course aims to cultivate marketing insights in the service industry through case studies and theory of marketing considering the unique characteristics of services. To improve understanding of the characteristics of service marketing, basic strategies of service marketing, service marketing mix, and strategic issues of service marketing, students will learn related concepts and theories and explore real-world business cases. Students understand the need for systematic and strategic marketing in the service industry and cultivate practical insights. Students also have the opportunity to learn how to work effectively in groups by participating in group projects.

닫기
3/1학기 전선 4111143
경영과학특강1 (Special Topics in Management Science 1)
  • 학년/학기 : 3/1학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111143
  • 교과목명 : 경영과학특강1 (Special Topics in Management Science 1)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      생산관리(Production Management), 경영과학(Operations Research) 및 정보기술(Information Technology) 관련 경영 및 산업 분야에서 현재 각광 받고 있는 새로운 기술 및 분석기법을 학습하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 스마트 팩토리, 블록체인, 4차 산업혁명 등과 같이 강좌 개설 시점마다 시대적 흐름을 포착한 적절한 강의 주제를 선정하여 수업을 진행한다.특히, 학습한 내용을 바탕으로 사례를 분석하고 토론함으로써 학습한 내용의 활용능력 배양에 촛점을 맞추어 수업을 진행한다. 본 과목 수강을 통해 경영 및 산업 현장의 흐름을 파악하고, 폭넓은 시야, 합리적 사고 능력을 갖출 수 있을 것으로 기대한다.

    • English

      The purpose of this course is to learn new methodologies and trend in the area of production management, operations research and information technology. To achieve the purpose, this course provides lectures on topics that captures the realtime trend and hot issues in the field; smart factory, block chain, 4th industrial revolution, and so on. Furthermore, this course focuses more on tasting, experiencing, and solving the filed problems than on learning the methodologies. Through the course, students can absorbe updated knowledge of this field and widen the scope and perspectives of analytical thinking.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    생산관리(Production Management), 경영과학(Operations Research) 및 정보기술(Information Technology) 관련 경영 및 산업 분야에서 현재 각광 받고 있는 새로운 기술 및 분석기법을 학습하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 스마트 팩토리, 블록체인, 4차 산업혁명 등과 같이 강좌 개설 시점마다 시대적 흐름을 포착한 적절한 강의 주제를 선정하여 수업을 진행한다.특히, 학습한 내용을 바탕으로 사례를 분석하고 토론함으로써 학습한 내용의 활용능력 배양에 촛점을 맞추어 수업을 진행한다. 본 과목 수강을 통해 경영 및 산업 현장의 흐름을 파악하고, 폭넓은 시야, 합리적 사고 능력을 갖출 수 있을 것으로 기대한다.

  • English

    The purpose of this course is to learn new methodologies and trend in the area of production management, operations research and information technology. To achieve the purpose, this course provides lectures on topics that captures the realtime trend and hot issues in the field; smart factory, block chain, 4th industrial revolution, and so on. Furthermore, this course focuses more on tasting, experiencing, and solving the filed problems than on learning the methodologies. Through the course, students can absorbe updated knowledge of this field and widen the scope and perspectives of analytical thinking.

닫기
3/1학기 전선 4111151
글로벌벤처신흥시장연구 (Global Venture Emerging Markets Research)
  • 학년/학기 : 3/1학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111151
  • 교과목명 : 글로벌벤처신흥시장연구 (Global Venture Emerging Markets Research)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      글로벌 경제의 새로운 주자로 부상하고 있는 신흥시장에 대한 지역연구 및 기업연구를 통해 학생들이 지역전문가로서의 역량을 갖추는데 주요 목적을 둔다. 개인 및 팀 발표 방식으로 신흥국을 선정하고 관련 자료를 찾고 분석하는 등 캡스톤 학습기법에 기반 한 발표 수업이 이루어진다. 학생은 국내외 기업의 글로벌 경영활동과 전략수립에 관한 실무지식과 글로벌 지식을 익히고, 신흥시장에 대한 시장환경분석을 통해 데이터 처리 및 실증분석 능력을 배양하고, 기업의 시장경쟁에 필요한 논리적 사고 및 문제해결 능력을 키울 수 있다.

    • English

      This course focuses on the area studies of emerging markets who have been emerging as new anchors in the world, followed by a competitor analysis in markets aiming at leading students to qualified experts who cover emerging markets. The lecture is based on individual or team presentation with the Capstone Design approach and our starting point is to choose one of emerging markets and to explore and analyze documents and data concerning chosen emerging market. This course mainly aims at providing students with empirical expertises concerning companies’ domestic and foreign business activities and their strategies and improving students’ capabilities for analyzing data concerning emerging markets, followed by critical thinking and problem solving.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    글로벌 경제의 새로운 주자로 부상하고 있는 신흥시장에 대한 지역연구 및 기업연구를 통해 학생들이 지역전문가로서의 역량을 갖추는데 주요 목적을 둔다. 개인 및 팀 발표 방식으로 신흥국을 선정하고 관련 자료를 찾고 분석하는 등 캡스톤 학습기법에 기반 한 발표 수업이 이루어진다. 학생은 국내외 기업의 글로벌 경영활동과 전략수립에 관한 실무지식과 글로벌 지식을 익히고, 신흥시장에 대한 시장환경분석을 통해 데이터 처리 및 실증분석 능력을 배양하고, 기업의 시장경쟁에 필요한 논리적 사고 및 문제해결 능력을 키울 수 있다.

  • English

    This course focuses on the area studies of emerging markets who have been emerging as new anchors in the world, followed by a competitor analysis in markets aiming at leading students to qualified experts who cover emerging markets. The lecture is based on individual or team presentation with the Capstone Design approach and our starting point is to choose one of emerging markets and to explore and analyze documents and data concerning chosen emerging market. This course mainly aims at providing students with empirical expertises concerning companies’ domestic and foreign business activities and their strategies and improving students’ capabilities for analyzing data concerning emerging markets, followed by critical thinking and problem solving.

닫기
3/2학기 전선 4111074
리더십 (Leadership)
  • 학년/학기 : 3/2학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111074
  • 교과목명 : 리더십 (Leadership)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      사회 각분야의 잠재 및 현재 리더들에게 요구되는리더십역량개발을 목표로 한다. 이를 위해 ① 리더십의본질, 접근방법, 다양한 리더십모델을 이해한다. ② 다양한 리더십이론을 토대로 실제사례를 분석함으로써, 이론과 실제의 연계능력을 함양하고 비판적 안목을 갖도록한다. ③ 자기평가를 통해 리더십역량을 진단하고, 이를 토대로 자신의 리더십모델을정립한다.

    • English

      This course will help students use theories that will help them understand leadership and followership, discuss the differences between leadership and managemenr, and explain initiating strcture and considerration, leader behaviots, and discuss characteristics of effective and dynamic followeres.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    사회 각분야의 잠재 및 현재 리더들에게 요구되는리더십역량개발을 목표로 한다. 이를 위해 ① 리더십의본질, 접근방법, 다양한 리더십모델을 이해한다. ② 다양한 리더십이론을 토대로 실제사례를 분석함으로써, 이론과 실제의 연계능력을 함양하고 비판적 안목을 갖도록한다. ③ 자기평가를 통해 리더십역량을 진단하고, 이를 토대로 자신의 리더십모델을정립한다.

  • English

    This course will help students use theories that will help them understand leadership and followership, discuss the differences between leadership and managemenr, and explain initiating strcture and considerration, leader behaviots, and discuss characteristics of effective and dynamic followeres.

닫기
3/2학기 전선 4111122
경영윤리캡스톤디자인 (Business Ethics Capstone Design)
  • 학년/학기 : 3/2학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111122
  • 교과목명 : 경영윤리캡스톤디자인 (Business Ethics Capstone Design)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      본 과목은 수강생들이 경영윤리와 관련된 기본적인 개념을 이해하고 조직 내에서 때때로 발생하는 중요한 사안들을 평가할 수 있도록 설계되었다. 특히 딜레마 상황에서 나타날 수 있는 다양한 수준에서 윤리적 의사결정에 대해 다루고 있다.

    • English

      This course is designed to help students understand basic concepts related to business ethics and to evaluate important issues that sometimes occur within an organization. In particular, the course deals with ethical decision-making at various levels that can occur in diverse dilemma situations.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    본 과목은 수강생들이 경영윤리와 관련된 기본적인 개념을 이해하고 조직 내에서 때때로 발생하는 중요한 사안들을 평가할 수 있도록 설계되었다. 특히 딜레마 상황에서 나타날 수 있는 다양한 수준에서 윤리적 의사결정에 대해 다루고 있다.

  • English

    This course is designed to help students understand basic concepts related to business ethics and to evaluate important issues that sometimes occur within an organization. In particular, the course deals with ethical decision-making at various levels that can occur in diverse dilemma situations.

닫기
3/2학기 전선 4111126
글로벌기업환경론 (Global Business Environment)
  • 학년/학기 : 3/2학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111126
  • 교과목명 : 글로벌기업환경론 (Global Business Environment)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      기업의 국제경영활동에 영향을 미치는 다양한 환경을 학습하는 것을 목적으로 한다. 다국적기업의 해외진출시 직면하는 경제적 환경, 정치적 환경, 문화적 환경을 학습한다. 글로벌기업이 해외에 진출할때 직면하는 다양한 환경 요인을 분석하고 대응 방법을 제시할 수 있다.

    • English

      The purpose is to learn various environments that affect a company's international management activities. Student study the economic environment, political environment, and cultural environment that multinational companies face when entering overseas. Studnet can analyze and provide solutions for various environmental issues.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    기업의 국제경영활동에 영향을 미치는 다양한 환경을 학습하는 것을 목적으로 한다. 다국적기업의 해외진출시 직면하는 경제적 환경, 정치적 환경, 문화적 환경을 학습한다. 글로벌기업이 해외에 진출할때 직면하는 다양한 환경 요인을 분석하고 대응 방법을 제시할 수 있다.

  • English

    The purpose is to learn various environments that affect a company's international management activities. Student study the economic environment, political environment, and cultural environment that multinational companies face when entering overseas. Studnet can analyze and provide solutions for various environmental issues.

닫기
3/2학기 전선 4111134
유통관리 (Distribution Management)
  • 학년/학기 : 3/2학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111134
  • 교과목명 : 유통관리 (Distribution Management)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      본 교과목은 마케팅 관점에서의 유통관리에 대한 전문 지식을 학습하고 사례 분석을 통해 실무적 통찰력을 높이는 것을 목표로 한다. 유통 환경, 경로 포지셔닝 전략, 경로 구성원의 유형 및 역할, 경로 구조, 경로 갈등 등에 대해 체계적으로 학습하며 관련 사례를 심층적으로 분석한다. 학생은 마케팅 관점에서 유통관리의 의미에 대해 이해하고 국내외 관련 사례 분석의 기회를 통해 실무적 관점에서 유통 환경 및 문제에 대한 통찰력을 함양한다.

    • English

      This course aims to increase the practical insights through business case analysis by learning expertise in distribution management from a marketing perspective. Students systematically learn about distribution environment, channel positioning strategy, type and role of channel members, channel structure, channel conflicts, etc., and analyze related business cases in-depth. Students will understand the meaning of distribution management from a marketing perspective and cultivate insights into distribution environments and problems from a practical perspective through opportunities to analyze domestic and global business cases.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    본 교과목은 마케팅 관점에서의 유통관리에 대한 전문 지식을 학습하고 사례 분석을 통해 실무적 통찰력을 높이는 것을 목표로 한다. 유통 환경, 경로 포지셔닝 전략, 경로 구성원의 유형 및 역할, 경로 구조, 경로 갈등 등에 대해 체계적으로 학습하며 관련 사례를 심층적으로 분석한다. 학생은 마케팅 관점에서 유통관리의 의미에 대해 이해하고 국내외 관련 사례 분석의 기회를 통해 실무적 관점에서 유통 환경 및 문제에 대한 통찰력을 함양한다.

  • English

    This course aims to increase the practical insights through business case analysis by learning expertise in distribution management from a marketing perspective. Students systematically learn about distribution environment, channel positioning strategy, type and role of channel members, channel structure, channel conflicts, etc., and analyze related business cases in-depth. Students will understand the meaning of distribution management from a marketing perspective and cultivate insights into distribution environments and problems from a practical perspective through opportunities to analyze domestic and global business cases.

닫기
3/2학기 전선 4111137
글로벌비즈니스사례연구 (Case in Global Business)
  • 학년/학기 : 3/2학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111137
  • 교과목명 : 글로벌비즈니스사례연구 (Case in Global Business)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      본 과정에서는 글로벌 경영 관련 사례 분석을 통해 경영학의 주요 이슈들을 구체적이고 풍부하게 이해하고 이론, 실무적 시사점을 파악한다. 가치혁신을 통한 신성장 전략 수립 방안, 공급사슬관리 전략을 통한 경쟁우위 구축, 성공적인 신흥시장 및 역혁신 전략, 글로벌 경영 조직 및 문화 이슈 등에 관한 사례를 학습한다. 학생들은 사례연구 논문들을 중심으로 발표, 질의 및 토론을 통해 글로벌 경영 이론 및 이슈들에 대한 이해력과 비판적 사고 및 토론 능력을 향상시킨다.

    • English

      This course is designed to learn the major issues of global business in a concrete and plentiful way and identify theoretical and practical implications through global management-related case analysis. This course covers a variety of cases in relation to establishing new growth strategies through value innovation, building competitive advantages through effective supply chain management, implementing successful emerging market strategy along with reverse innovation strategies, and managing global business organization and cultural issues. Students are expected to study global business issues and improve critical thinking and debating skills through presentations, questions and discussion.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    본 과정에서는 글로벌 경영 관련 사례 분석을 통해 경영학의 주요 이슈들을 구체적이고 풍부하게 이해하고 이론, 실무적 시사점을 파악한다. 가치혁신을 통한 신성장 전략 수립 방안, 공급사슬관리 전략을 통한 경쟁우위 구축, 성공적인 신흥시장 및 역혁신 전략, 글로벌 경영 조직 및 문화 이슈 등에 관한 사례를 학습한다. 학생들은 사례연구 논문들을 중심으로 발표, 질의 및 토론을 통해 글로벌 경영 이론 및 이슈들에 대한 이해력과 비판적 사고 및 토론 능력을 향상시킨다.

  • English

    This course is designed to learn the major issues of global business in a concrete and plentiful way and identify theoretical and practical implications through global management-related case analysis. This course covers a variety of cases in relation to establishing new growth strategies through value innovation, building competitive advantages through effective supply chain management, implementing successful emerging market strategy along with reverse innovation strategies, and managing global business organization and cultural issues. Students are expected to study global business issues and improve critical thinking and debating skills through presentations, questions and discussion.

닫기
3/2학기 전선 4111138
글로벌재무데이터애널리틱스 (Global Financial Data Ana)
  • 학년/학기 : 3/2학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111138
  • 교과목명 : 글로벌재무데이터애널리틱스 (Global Financial Data Ana)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      기업의 해외경영활동으로 인한 환율과 자금 조달 등 외환시장과 금융시장을 통해 발생하는 다양한 재무 리스크에 적극 대처할 수 있는 방안을 학습하는데 주요 목적을 둔다. 이론 및 경험적 분석(사례 및 데이터분석)을 통해 기업이 직면하는 국제자본조달 방법 및 관리(채권, 파생상품, 외환관리 등)의 기초 개념 및 분석 기법을 학습한다. 학생은 기업의 글로벌 활동에 필요한 논리적 사고 및 문제해결 능력을 키우고, 다국적기업 및 일반기업의 국제 재무 관련 지식과 글로벌 역량을 키울 수 있다.

    • English

      This course focuses on the financial risks in markets such as foreign exchange and global financing associated with global business activities of companies. Our starting point is to focus on the theoretical and empirical analyses (case studies and data analysis) moving onto the basic concepts and methodology concerning global financing tools and management (bonds, derivatives, foreign exchange management). This course mainly aims at improving students’ capabilities for critical thinking and problem solving, followed by expertises and global capabilities to fully understand and manage global financial activities of companies.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    기업의 해외경영활동으로 인한 환율과 자금 조달 등 외환시장과 금융시장을 통해 발생하는 다양한 재무 리스크에 적극 대처할 수 있는 방안을 학습하는데 주요 목적을 둔다. 이론 및 경험적 분석(사례 및 데이터분석)을 통해 기업이 직면하는 국제자본조달 방법 및 관리(채권, 파생상품, 외환관리 등)의 기초 개념 및 분석 기법을 학습한다. 학생은 기업의 글로벌 활동에 필요한 논리적 사고 및 문제해결 능력을 키우고, 다국적기업 및 일반기업의 국제 재무 관련 지식과 글로벌 역량을 키울 수 있다.

  • English

    This course focuses on the financial risks in markets such as foreign exchange and global financing associated with global business activities of companies. Our starting point is to focus on the theoretical and empirical analyses (case studies and data analysis) moving onto the basic concepts and methodology concerning global financing tools and management (bonds, derivatives, foreign exchange management). This course mainly aims at improving students’ capabilities for critical thinking and problem solving, followed by expertises and global capabilities to fully understand and manage global financial activities of companies.

닫기
3/2학기 전선 4111144
경영과학특강2 (Special Topics in Management Science 2)
  • 학년/학기 : 3/2학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111144
  • 교과목명 : 경영과학특강2 (Special Topics in Management Science 2)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      게임이론에 기반한 합리적이고 전략적인 의사결정방법을 학습하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 인간의 이익추구 심리의 본질을 과학적으로 분석하고, 행동심리학 및 최적화 관점에서 개인과 개인 또는 조직과 조직의 이해관계가 얽힌 상황에서 개인 또는 조직의 선택을 예측하는 방법 및 전략적 협상방법을 학습한다.특히, 학습한 내용을 바탕으로 사례를 분석하고 토론함으로써 학습한 내용의 활용능력 배양에 촛점을 맞추어 수업을 진행한다. 본 과목 수강을 통해 경영 환경 뿐만 아니라 사회 전반의 다양한 이슈들에 대한 이해의 폭을 넓히고, 전략적인 사고의 틀을 갖출 수 있을 것으로 기대한다.

    • English

      The purpose of this course is to learn 'How to think strategecally' based on game theory. To achieve the purpose, this course provides lectures on analysing the nature of rationality seeking individual profit, forecasting the future response of individuals or of a group in an entanglement, and negotiating strategically. Furthermore, this course focuses more on tasting, experiencing, and solving the filed problems than on learning the methodologies. Through the course, students can improve the ability to understand and see through the nature of social entanglements, and have the strategical thinking logic.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    게임이론에 기반한 합리적이고 전략적인 의사결정방법을 학습하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 인간의 이익추구 심리의 본질을 과학적으로 분석하고, 행동심리학 및 최적화 관점에서 개인과 개인 또는 조직과 조직의 이해관계가 얽힌 상황에서 개인 또는 조직의 선택을 예측하는 방법 및 전략적 협상방법을 학습한다.특히, 학습한 내용을 바탕으로 사례를 분석하고 토론함으로써 학습한 내용의 활용능력 배양에 촛점을 맞추어 수업을 진행한다. 본 과목 수강을 통해 경영 환경 뿐만 아니라 사회 전반의 다양한 이슈들에 대한 이해의 폭을 넓히고, 전략적인 사고의 틀을 갖출 수 있을 것으로 기대한다.

  • English

    The purpose of this course is to learn 'How to think strategecally' based on game theory. To achieve the purpose, this course provides lectures on analysing the nature of rationality seeking individual profit, forecasting the future response of individuals or of a group in an entanglement, and negotiating strategically. Furthermore, this course focuses more on tasting, experiencing, and solving the filed problems than on learning the methodologies. Through the course, students can improve the ability to understand and see through the nature of social entanglements, and have the strategical thinking logic.

닫기
3/2학기 전선 4111145
마케팅커뮤니케이션 (Marketing Communication)
  • 학년/학기 : 3/2학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111145
  • 교과목명 : 마케팅커뮤니케이션 (Marketing Communication)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      이 과목의 목표는 마케팅 커뮤니케이션의 의미와 역할을 이해하는 것이다. 이를 위해 마케팅 커뮤니케이션과 관련된 지식, 기술과 글로벌 사례 등을 학습한다. 또한 그룹프로젝트에 참여함으로써 효과적인 그룹 활동 방법을 배울 기회를 학생들에게 제공한다. 학생들이 주요한 이론과 실무적 사례들을 이해하고 통합된 마케팅 커뮤니케이션 계획을 수립할 수 있게 되기를 기대한다.

    • English

      This course aims to understand the meaning and role of marketing communications. For this goal, this course focuses on knowledge, skills, and global cases regarding marketing communications. Also, students will be provided a chance to learn how to work effectively in a group by participating in a group project. Students are expected to understand primary theories and practical cases and to design integrated marketing communication plans.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    이 과목의 목표는 마케팅 커뮤니케이션의 의미와 역할을 이해하는 것이다. 이를 위해 마케팅 커뮤니케이션과 관련된 지식, 기술과 글로벌 사례 등을 학습한다. 또한 그룹프로젝트에 참여함으로써 효과적인 그룹 활동 방법을 배울 기회를 학생들에게 제공한다. 학생들이 주요한 이론과 실무적 사례들을 이해하고 통합된 마케팅 커뮤니케이션 계획을 수립할 수 있게 되기를 기대한다.

  • English

    This course aims to understand the meaning and role of marketing communications. For this goal, this course focuses on knowledge, skills, and global cases regarding marketing communications. Also, students will be provided a chance to learn how to work effectively in a group by participating in a group project. Students are expected to understand primary theories and practical cases and to design integrated marketing communication plans.

닫기
3/2학기 전선 4111146
소비자행동 (Consumer Behavior)
  • 학년/학기 : 3/2학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111146
  • 교과목명 : 소비자행동 (Consumer Behavior)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      본 교과목은 소비자행동을 이해하기 위한 기본적인 이론을 체계적으로 학습하고, 실제 기업들의 사례를 통해 이론의 전략적 활용 방안에 대해 고찰하는 능력을 배양하는 것을 목표로 한다. 소비자 의사결정과정과 정보처리과정, 태도의 형성과 변화, 소비자행동에의 개인적 및 환경적 영향요인들에 대해 학습한다. 학생은 소비자의 욕구와 행동을 이해하고 탐구하는 기회를 가지며 다양한 사례 분석을 통해 논리적 사고와 문제 해결 능력을 키운다. 또한 학생은 그룹 프로젝트에 참여함으로써 효과적인 그룹 활동 방법을 배울 기회를 가진다.

    • English

      This course aims to systematically learn basic theories to understand consumer behavior, and to cultivate the ability to consider the strategic use of the theory through real-world business cases. Students learn about consumer decision-making and information processing, attitude formation and change, and personal and environmental impacts on consumer behavior. Students have the opportunity to understand and explore consumer needs and behaviors and develop logical thinking and problem-solving skills through various case studies. Students also have the opportunity to learn how to work effectively in groups by participating in group projects.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    본 교과목은 소비자행동을 이해하기 위한 기본적인 이론을 체계적으로 학습하고, 실제 기업들의 사례를 통해 이론의 전략적 활용 방안에 대해 고찰하는 능력을 배양하는 것을 목표로 한다. 소비자 의사결정과정과 정보처리과정, 태도의 형성과 변화, 소비자행동에의 개인적 및 환경적 영향요인들에 대해 학습한다. 학생은 소비자의 욕구와 행동을 이해하고 탐구하는 기회를 가지며 다양한 사례 분석을 통해 논리적 사고와 문제 해결 능력을 키운다. 또한 학생은 그룹 프로젝트에 참여함으로써 효과적인 그룹 활동 방법을 배울 기회를 가진다.

  • English

    This course aims to systematically learn basic theories to understand consumer behavior, and to cultivate the ability to consider the strategic use of the theory through real-world business cases. Students learn about consumer decision-making and information processing, attitude formation and change, and personal and environmental impacts on consumer behavior. Students have the opportunity to understand and explore consumer needs and behaviors and develop logical thinking and problem-solving skills through various case studies. Students also have the opportunity to learn how to work effectively in groups by participating in group projects.

닫기
3/2학기 전선 4111147
보험경영 (Insurance Management)
  • 학년/학기 : 3/2학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111147
  • 교과목명 : 보험경영 (Insurance Management)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      보험 등 장기 재무계약 과 기초이론에 대한 폭넓은 지식을 이해하는 것을 목적으로 한다. 보험 등 장기 재무계약을 이해하고, 장기 재무계약 가치를 학습한다. 학생은 보험 등 장기 재무 계약을 이해할 수가 있다.

    • English

      The course is designed to present key concepts on long term contracts including insurances. Based on the knowledge of risks imbedded in long term contracts, the risk managements are presented. Students can understand different long term contracts and establish the risk managements.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    보험 등 장기 재무계약 과 기초이론에 대한 폭넓은 지식을 이해하는 것을 목적으로 한다. 보험 등 장기 재무계약을 이해하고, 장기 재무계약 가치를 학습한다. 학생은 보험 등 장기 재무 계약을 이해할 수가 있다.

  • English

    The course is designed to present key concepts on long term contracts including insurances. Based on the knowledge of risks imbedded in long term contracts, the risk managements are presented. Students can understand different long term contracts and establish the risk managements.

닫기
3/2학기 전선 4111148
e-비즈니스 (e-Business)
  • 학년/학기 : 3/2학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111148
  • 교과목명 : e-비즈니스 (e-Business)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      본 과목은 온라인 사업 모형 분석을 통해 수강생들에게 온라인 사업에 대한 새로운 영감을 제공하고 학습한 내용을 실제 생활에 적용할 수 있도록 함을 목적으로 한다. 본 과목에서는 주요 내용으로 온라인 사업과 그 전략을 이해하기 위한 기본적인 온라인 사업 원칙 및 제반 사항을 소개한다. 또한 제조업과 교육, 여행 등 여러 산업에 온라인 사업 개념을 적용할 수 있는 방법을 학습하게 된다. 본 과목을 수강한 후 수강생들은 온라인 사업의 개념과 오프라인 사업과의 차이점을 충분히 설명할 수 있을 뿐만 아니라 온라인 사업 모형의 구성요소와 제반 사항에 대해 이해할 수 있을 것으로 기대된다.

    • English

      The objective of this course is to inspire students with online business ideas and motivate them to apply what the learned in the real life through the analysis of e-business models.This course describes the basic principles of e-business models and frameworks for understanding online business and strategies.Students will also learn how e-business concepts are applied to various industries, such as: manufacturing, education, tourism, and so on. Upon successful completion of this course the student will be able to understand the concept of e-business and how it is different from offline business. In addition, the student will be able to understand the components of e-business model and infrastructure.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    본 과목은 온라인 사업 모형 분석을 통해 수강생들에게 온라인 사업에 대한 새로운 영감을 제공하고 학습한 내용을 실제 생활에 적용할 수 있도록 함을 목적으로 한다. 본 과목에서는 주요 내용으로 온라인 사업과 그 전략을 이해하기 위한 기본적인 온라인 사업 원칙 및 제반 사항을 소개한다. 또한 제조업과 교육, 여행 등 여러 산업에 온라인 사업 개념을 적용할 수 있는 방법을 학습하게 된다. 본 과목을 수강한 후 수강생들은 온라인 사업의 개념과 오프라인 사업과의 차이점을 충분히 설명할 수 있을 뿐만 아니라 온라인 사업 모형의 구성요소와 제반 사항에 대해 이해할 수 있을 것으로 기대된다.

  • English

    The objective of this course is to inspire students with online business ideas and motivate them to apply what the learned in the real life through the analysis of e-business models.This course describes the basic principles of e-business models and frameworks for understanding online business and strategies.Students will also learn how e-business concepts are applied to various industries, such as: manufacturing, education, tourism, and so on. Upon successful completion of this course the student will be able to understand the concept of e-business and how it is different from offline business. In addition, the student will be able to understand the components of e-business model and infrastructure.

닫기
3/2학기 전선 4111149
비즈니스커뮤니케이션 (Business Communication)
  • 학년/학기 : 3/2학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111149
  • 교과목명 : 비즈니스커뮤니케이션 (Business Communication)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      이 수업은 실무에 필요한 문서 작성 및 프레젠테이션 스킬 향상을 목적으로 하며, 이론 수업보다 실전 훈련에 중점을 두고 진행된다.수업 내용은 문서나 발표의 구조 설계, 스토리텔링 방법 및 실전 프레젠테이션 훈련에 중점을 둔다.이 수업을 통해 체계적이고 설득력 있는 문서 작성 및 프레젠테이션 실력을 갖출 것으로 기대한다.

    • English

      The purpose of this course is to improve the skills of business writing and presentation.For this purpose, this course focuses on training based on participation rather than learning only.Main topics of this course include 'how to organize' the writing and presentation, and 'how to deliver' on stage.Through the course, students can improve the ability to organize and deliver impressive writing and presentation.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    이 수업은 실무에 필요한 문서 작성 및 프레젠테이션 스킬 향상을 목적으로 하며, 이론 수업보다 실전 훈련에 중점을 두고 진행된다.수업 내용은 문서나 발표의 구조 설계, 스토리텔링 방법 및 실전 프레젠테이션 훈련에 중점을 둔다.이 수업을 통해 체계적이고 설득력 있는 문서 작성 및 프레젠테이션 실력을 갖출 것으로 기대한다.

  • English

    The purpose of this course is to improve the skills of business writing and presentation.For this purpose, this course focuses on training based on participation rather than learning only.Main topics of this course include 'how to organize' the writing and presentation, and 'how to deliver' on stage.Through the course, students can improve the ability to organize and deliver impressive writing and presentation.

닫기
3/2학기 전선 4111150
경영분석 (Business Analysis)
  • 학년/학기 : 3/2학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4111150
  • 교과목명 : 경영분석 (Business Analysis)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      각종 재무자료를 사용해서 기업경영을 이해하고 평가하는 것을 목적으로 한다. 기업경영 내용과 경영상태에 관한 재무정보를 분석하는 방법을 학습을 한다. 학생은 재무관점에서 기업경영을 평가하는 방법을 습득할 수 있다.

    • English

      The course is designed to present key tools on financial analyses of nonbanking firms. Based on the knowledge of financial information on the firms, the valuations are presented. Students can understand different kinds of financial analyses and evaluate firm management.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    각종 재무자료를 사용해서 기업경영을 이해하고 평가하는 것을 목적으로 한다. 기업경영 내용과 경영상태에 관한 재무정보를 분석하는 방법을 학습을 한다. 학생은 재무관점에서 기업경영을 평가하는 방법을 습득할 수 있다.

  • English

    The course is designed to present key tools on financial analyses of nonbanking firms. Based on the knowledge of financial information on the firms, the valuations are presented. Students can understand different kinds of financial analyses and evaluate firm management.

닫기
3/2학기 전선 4116012
취업·창업과꿈-설계 (Career Choice and Startup)
  • 학년/학기 : 3/2학기
  • 이수구분 : 전선
  • 교과목번호 : 4116012
  • 교과목명 : 취업·창업과꿈-설계 (Career Choice and Startup)
  • 학점-강의-실습(설계) : 1-1-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      취업·창업과 꿈-설계는 내가 선택한 전공 안에서 진로에 대한 고민과 탐색을 진행하는 교과목입니다. 자신의 적성과 흥미를 바탕으로 전공을 이해하고, 전공 관련 직업을 탐색·설정·준비하는 전체 과정을 다룹니다.

    • English

      Career Choice and Startup provides a change of sharing about concerns about career path within each major and exploring. This course covers the entire process of understanding, exploring, establishing, preparing career path within each major based on their aptitude and interests.

    닫기
1 1 0 상세보기
  • 국문

    취업·창업과 꿈-설계는 내가 선택한 전공 안에서 진로에 대한 고민과 탐색을 진행하는 교과목입니다. 자신의 적성과 흥미를 바탕으로 전공을 이해하고, 전공 관련 직업을 탐색·설정·준비하는 전체 과정을 다룹니다.

  • English

    Career Choice and Startup provides a change of sharing about concerns about career path within each major and exploring. This course covers the entire process of understanding, exploring, establishing, preparing career path within each major based on their aptitude and interests.

닫기
3/전학기 전필 4111030
국제경영 (International Business)
  • 학년/학기 : 3/전학기
  • 이수구분 : 전필
  • 교과목번호 : 4111030
  • 교과목명 : 국제경영 (International Business)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      세계화시대에 필요한 글로벌경영 지식 학습을 목적으로 한다. 기업의 국제경영활동에 영향을 미치는 환경요인, 해외진입방법, 해외시장의 선택, 다국적기업의 개념, 해외직접투자이론, 국제경영관리 문제 등을 학습한다. 다국적기업의 해외진출과 관련된 다양한 문제를 분석하고 해결책을 제시할 수 있다.

    • English

      The purpose is to learn various global management knowledge necessary for the globalization era. Students will learn environmental factors affecting the company's international management activities, overseas entry methods, selection of overseas markets, the concept of multinational companies, foreign direct investment theory, and international management management issues. Student can provide solution for varoous problems related to multinational companies' overseas entry and provide solutions.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    세계화시대에 필요한 글로벌경영 지식 학습을 목적으로 한다. 기업의 국제경영활동에 영향을 미치는 환경요인, 해외진입방법, 해외시장의 선택, 다국적기업의 개념, 해외직접투자이론, 국제경영관리 문제 등을 학습한다. 다국적기업의 해외진출과 관련된 다양한 문제를 분석하고 해결책을 제시할 수 있다.

  • English

    The purpose is to learn various global management knowledge necessary for the globalization era. Students will learn environmental factors affecting the company's international management activities, overseas entry methods, selection of overseas markets, the concept of multinational companies, foreign direct investment theory, and international management management issues. Student can provide solution for varoous problems related to multinational companies' overseas entry and provide solutions.

닫기
3/전학기 전필 4111033
전략경영 (Strategic Management)
  • 학년/학기 : 3/전학기
  • 이수구분 : 전필
  • 교과목번호 : 4111033
  • 교과목명 : 전략경영 (Strategic Management)
  • 학점-강의-실습(설계) : 3-3-0
  • 교과목개요 : 상세보기
    • 국문

      변화하는 환경하에서 기업의 지속적인 성장을 위한 전략적 의사결정과 실행방안에 대해 익히는 것을 목적으로 한다. 경쟁환경과 기업역량 분석을 통한 경쟁방식과 기업들의 사업범위와 사업영역 설정에 대한 의사결정과 구체적 실행방식에 대해 학습한다. 학생은 전략경영의 주요 개념과 내용을 이해하고 전략적 의사결정과 실행을 위한 분석능력과 실무역량을 갖출 수 있다.

    • English

      This course aims to learn strategic decision-making and implentation skills for sustainable growth of a company in changing environments. This course is to learn about strategic analysis on competition environment, core capability analysis, and busienss scope and boundaries with successful implementation plans. Students can learn key concepts and practices for analytical skills and decision-making capabilites for strategic planning and execution.

    닫기
3 3 0 상세보기
  • 국문

    변화하는 환경하에서 기업의 지속적인 성장을 위한 전략적 의사결정과 실행방안에 대해 익히는 것을 목적으로 한다. 경쟁환경과 기업역량 분석을 통한 경쟁방식과 기업들의 사업범위와 사업영역 설정에 대한 의사결정과 구체적 실행방식에 대해 학습한다. 학생은 전략경영의 주요 개념과 내용을 이해하고 전략적 의사결정과 실행을 위한 분석능력과 실무역량을 갖출 수 있다.

  • English

    This course aims to learn strategic decision-making and implentation skills for sustainable growth of a company in changing environments. This course is to learn about strategic analysis on competition environment, core capability analysis, and busienss scope and boundaries with successful implementation plans. Students can learn key concepts and practices for analytical skills and decision-making capabilites for strategic planning and execution.

닫기
  • 국문

  • English

닫기